Saturday, February 2, 2013

I Don't Know School!!


Sebenarnya Fawwaz nak cakap "I don't want school". Sekian lama, anak mama masih confuse nak cakap "don't want" dengan "don't know". Kadang2 bila Fawwaz sedar, cepat2 dia betulkan.

Mama paling nak elak kalau pagi2 Fawwaz cakap don't know school atau no sekolah! Mama akan rapatkan mulut sambil berdoa di dalam hati. Paling2 mama doa "Allahumma Yassir Wala Tu'assir". Setakat ni, dengan cara itu, agak lancar. Mama iyakan aje kalau Fawwaz kata tak mau sekolah. Dalam waktu yg sama, mama akan buatkan susu, hidangkan sarapan roti atau cereal, sarungkan seluar, baju dan stokin. Sampailah di dalam kereta, mama setujukan aje bila Fawwaz kata no sekolah! Bila nampak bumbung sekolah, mood Fawwaz akan bertukar ceria.

Tapi pagi ni, Fawwaz tak ceria pun bila tengok sekolah. Tetap cakap tak mau sekolah. Fawwaz siap kunci pintu kereta. Tapi akhirnya Fawwaz buka juga dan melangkah ke sekolah dengan penuh helah. Mama hantar sampai dekat dewan, sebab hari ni ada perhimpunan dengan abang2 dan kakak2. Puas mama pujuk tapi tetap macam tu. Disebabkan Fawwaz tak mau ke dewan, mama tinggalkan Fawwaz di tepi dinding lorong nak masuk ke dewan. Mama pesan kat pengawal supaya tengokkan Fawwaz. Mama tak sampai hati tinggalkan terus. Mama tengok dari kereta Fawwaz berdiri di situ. Sampailah cikgu datang, dan Fawwaz ikut masuk.

Mama akan sentiasa doakan Fawwaz menjadi anak yang terang hati, cerdik, soleh, cemerlang dan berjuang demi agama Allah. Amin.


No comments:

Post a Comment