Wednesday, February 6, 2013

Kena Cubit Ke?

Dalam beberapa hari lepas mama noticed ada lebam di pinggang Fawwaz. Belah tepi. Fawwaz kata sakit. Mama duk fikir2 yang lebam tu disebabkan tersadung kat bucu meja. Kan Fawwaz suka terkinja2 kat area meja ni dan selalu 'accident'.

Bila mama bagitau abi, dia buat muka berkerut. Buat pertanyaan meragukan. Membuatkan mama berfikir dua kali untuk membuat final conclusion. Kemudian mama check lagi sambil membuat sedikit analisis.

Ianya seperti lebam bekas cubitan. Sebab ada dua kesan lebam dan di tengah2nya tak lebam. Satu cubitan besar dan kuat! Tapi mama tak mau fikir macam2, walau tetap berfikir juga. Tak mau tersilap tuduh. Mana tau betul2 tersadung! Cuma abi macam pasti yang Fawwaz kena cubit dengan kuat oleh seseorang. Mungkin Fawwaz ada buat kesalahan waktu itu yang buat orang marah.

Ada logiknya juga. Mama pun selalu juga hinggap jari jemari kat Fawwaz bila 'out of control'. Tapi tak pernah berbekas apatah lagi lebam yg berhari2 sampai sekarang. Mesti kuat kenanya, kata abi. Rasanya dah lebih 3 hari, atau 4 dan 5. Masa mula2 kejadian mungkin tak nampak sangat.

Kesian Fawwaz. Memanglah Fawwaz jenis tak boleh diam. Asyik nak tawaf je. Mungkin terusik apa2 ke.. Dan yg paling kesian, Fawwaz tak pandai mengadu. Fawwaz tak tau mengadu. Yang ada Fawwaz mengadu di suatu hari ialah "Fawwaz nanges..". Bila mama tanya kenapa? Fawwaz dah tak tau nak bercerita.

Mama takda nak salahkan sesiapa sebab mama takda bukti. Tapi lepas ni mama kena selalu check badan Fawwaz. Bukan mama nak manjakan sangat. Tapi mama bertanggungjawab atas apa jua yg berlaku. Fawwaz tak macam kawan2 lain yang boleh bercerita dan faham apa yang berlaku. Fawwaz ada kekurangan yang merupakan anugerah Allah untuk orang seperti mama. Apabila mama bersabar, Allah memberi ganjaran pahala yg besar.. Namun mama tak putus asa. Mama akan terus berusaha dan berdoa agar Fawwaz membesar dengan sihat dan menjadi anak yang soleh.. :)


No comments:

Post a Comment