Wednesday, April 10, 2013

Apabila 'Mouse' Tiada..

Sejak mouse rosak, prestasi Fawwaz semakin baik. Fawwaz dah tak melepak dan berebutkan netbook ni lagi. Jadi, mama rasa dah tak mau guna mouse lagi walau jari telunjuk mama tak berapa gemar dengan 'tugas' terbaru ni  :D

Sekarang Fawwaz suka menyiapkan kerja-kerja sekolah yang tertunggak sejak tahun lepas. Masa di Tadika Kasyiful Ulum, memang banyak buku-buku dan kertas tugasannya. Ada banyak matapelajaran termasuk BM, English, matematik, pendidikan seni, bahasa Arab, Jawi, Quran/Iqra', dan lain-lain. Mungkin lebih sepuluh buku.. Mama pun tak kira. Buku-buku tu masih banyak yang kosong samada tak sempat atau ada yang Fawwaz tak mau buat. Biasalah anak mama ni... Perangainya dibawa sampai sekarang.

Jadi, Fawwaz akan keluarkan semua buku-buku tu dan mengisi mana yang kosong. Nanti kalau dah siap tu, baru mama nak belikan buku2 yang baru. Lagipun Fawwaz baru nak mahirkan pegang pensil dan juga baru tumbuh minat nak menulis terutamanya yang berkenaan huruf. Cengkaman pun belum kuat. Satu kejadian tadi, masa buat kiraan dalam BM dan kena menuliskan angkanya di dalam kotak, Fawwaz confuse kejap. Fawwaz kira semula dalam English, baru tau angka apa nak tulis.

Mama juga sama-sama menonton kartun dengan Fawwaz sambil menguji minda. Contohnya masa menonton katun 'Jake and the Neverland Pirate' tadi, mama tanya semua watak yang ada. Memang Fawwaz hafal betul! Ada Jake, Cubby, Izzy, skully, Captain Hook, Mr Smee dan sapa entah lagi. Mama pun tak dapat tangkap sangat dan mama check kat Google untuk pastikan betul ke tidak :)


Macam malam semalam, waktu nak tidur, mama konon2 bercerita sambil melukis. Ringkas je. Mama sebut dan lukis budak perempuan, bakul, epal, pokok, rumah, hutan, nenek dan serigala dalam bahasa English. Pantas Fawwaz cakap "red hood". Walau tak penuh, Fawwaz tau itu cerita Little Red Riding Hood yang mama tak pernah cerita pun. Buku berkenaan pun takde. Entah bila Fawwaz tengok pun mama musykil. Nak kata dalam rancangan Disney Jr tu, takde pulak. Tapi, mesti Fawwaz pernah tengok sekali dua sebelum ni yang mama tak sedar.

Mama duk fikir, macamana nak buat ingatan Fawwaz terhadap apa yang mama ajarkan ni mudah diingati macam Fawwaz mengingati karakter dan jalan cerita katun-katun tu...


No comments:

Post a Comment