Thursday, October 6, 2011

Ragam Anak

Kadang2 terfikir macamanalah mak saya membesarkan 4 anak yg masih kecil dan yatim.. masa baru2 ditinggalkan bapa tiri saya dulu?  Bapa tiri meninggal masa mak masih berumur 30an... Berdepan dengan perangai masing2 berseorangan...  Saya tak berada di rumah tu sebab dibela oleh nenek. Tapi yg saya ingat, selalu juga temper nenek naik dgn perangai saya hehe!

Saya dulu kalau bermain terutama main parit dgn mak sedara (sepupu mak yg muda dari saya), sampai tak hengat nak balik!  Kekadang sampai bermalam rumah nenek sedara tu... isk!  Kadang kalau jumpa gunting, pi gunting bajulah, rambut lah... Yg saya tak pernah cerita kat orang, dalam hati tu selalu nyanyi kat tangga belakang, lagu "betapa malang nasibku, semenjak ditinggal ibu...".  Alaaa... lagu ibu tiri tu.  Orang2 sekarang memang tak pernah dengar, tapi popular zaman 70-an dulu.  Ada filemnya.  Hakikatnya ibu tiri saya orangnya sangat baik dan lembut.  Tak macam cerita filem tu.. :))

Bila saya dah jadi ibu, dan selalu sendirian membesarkan dan berhadapan dengan anak, terasalah betapa kita ni perlu ada kesabaran yang amat tinggi untuk membesarka anak.  Kalau suami ada di sisi, perasaan tu lain.. dan kalau tiada pun lain.  Kalau si bapa ada, sedikit sebanyak ada kekuatan walau kita juga yg perlu mengurus itu ini.  Anak pun ragamnya lain.  Kalau takde bapa dia, ada orang lain pun jadi.. Tekanan kita dan anak kurang.  Orang kata, dia pun tak berapa nak menduga maknya..

Ada masa kita tak dapat nak kawal marah kita bila anak tak habis2 meragam.  Anak tak mengikut apa yang kita nak.. atau mungkin dia tak faham.  Kalau orang lain cuba membandingkan anak dia ramai tapi tak se'stress' kita yg anak sorang ni, janganlah marah atau kecil hati.  Sesungguhnya Allah mempermudahkan mereka dalam menambah umat Nabi Muhammad di muka bumi ini.  Dan Allah mungkin menguji kita yg memilih untuk beranak sorang ni.. Atau, mungkin Allah tau kita ni jenis mana, so tak diberi anak yg ramai.. dan mungkin tu juga Allah lambatkan jodoh kita supaya dapat bertahan dengan anak yg sorang ni.. Banyak jawaban dan andaian di sebalik apa yg terjadi.. :)

Saya memang jenis ibu yg garang.  Ada masa nampak macam ibu yg terlalu memanjakan anak, tabah, dsb.  Tengok situasi.. Setiap kali men'garangi' anak, sesaat lepas tu saya akan terfikir dan kesal.  Terutama bila tengok muka dia masa tidur.. mulut terbuka sikit.. Mesti timbul kesal sebab memarahi dia.  Tapi mana2 ibu selalu tak terima atau terasa hati bila orang lain terutama si ayah memarahi anak tu.  Kita buat takpe.. Tak patut betul kan!

Tapi tulah.. bila sering berdepan dengan anak yg meragam, kita perlu seseorang untuk mendengar isihati kita.  Bila seorang ni, terasa degup jantung jadi kencang, perut pun macam nak gastrik, jadi kecut je.. stress la tu!  Kalau takde sesiapa di sisi, buat macam saya ni... tulis dan menulis, update fb pun jadi.  Banyakkan beristighfar.. berdoa dan mengadu dengan Allah, baca Quran.. Boleh juga kita luahkan dan cakap apa yg kita marahkan walau dia macam tak faham (ada penulisan yg menyarankan cara ni juga).  Adalah sikit leganya.  Itu sebab saya rajin berulang ke kampung atau suka bila adik2 sepupu tu datang.. Dorang boleh menyerap sikit tekanan ni.. Bagi kredit sikit ye.. :))

Bila keadaan dan pulih, rajin2 peluk anak... dan melayan kehendaknya.  Ada ketika saya dah tak tahan sangat, dan menangis di depan dia.. Kalau asalnya dia yg melalak, mesti akan senyap jadinya melihat keadaan tu.  Yang kelakarnya, sekarang ni kalau dia buat nakal ke atau buat benda yg kita tak berkenan, dia akan suruh kita nangis.. lepas tu dia akan cium kita (sambil sebut 'kiss').  Tak tahan juga, sebab kejap2 disuruh nangis.. sampai tidur pun mengigau suruh uminya nangis.. huhuhu!

No comments:

Post a Comment